Kære lærere i Viborg Kommune

Her finder I information om SSP-samarbejdets forebyggende tilbud til skoler i Viborg kommune i skoleåret 24/25 samt inspiration til undervisningsforløb.

Tilbud

Digitale elevambassadører er SSP Viborgs nye forebyggelseskoncept, der er udviklet i samarbejde med Børns Vilkår og en håndfuld lokale skoler. Konceptet har til formål at understøtte digital trivsel ude på de deltagende skoler gennem ung-til-yngre-formidling og tidlig inddragelse af forældre.

Udvalgte digitale elevambassadører fra 8. klasse gennemfører en uddannelsesdag i oktober 2024, hvor de uddannes i, hvilke rettigheder og bestemt adfærd der gør sig gældende i den digitale verden, og hvordan det digitale liv kan se ud for en elev i 3./4. klasse. De vil udforske de tre tematikker: digitale fællesskaber, digital mobning og rettigheder online, og de bliver undervist i, hvordan de bedst muligt videreformidler disse tematikker til de yngre elever hjemme på egen skole.

I forbindelse med undervisningen i de mindre klasser tilbydes et forældremøde til 3. årgangs forældre med deltagelse af SSP-konsulent og et par digitale elevambassadører.

Hent hele informationsmaterialet med et klik her.

Louise Ørum Skytt
Tlf. 9359 8054
Mail: looe@viborg.dk

Kære lærere på 7./8. årgang

Vi ved, at der blandt forældre kan være et behov for at spejle egne og andre forældres holdninger omkring alkoholkulturen blandt unge.
Hvornår starter de unge? Er det ok at sige nej? Kan vi finde en fælles holdning blandt klassens forældre? Er det en fælles opgave, eller skal vi hver især sætte rammen? osv.
Rigtig mange spørgsmål melder sig, når vores børn starter i 7.-8. klasse, og rigtig mange svar er tilgængelige i forældrefællesskabet omkring en klasse.
Derfor anbefaler vi, at skolen benytter sig af materialet fra Alkoholdning.dk når behovet for at få talt sammen som forældre opstår.
Materialet indeholder fakta og opgaver, som er elevrettet og fakta + dilemma- og debatkort, som er forældrerettet – både målrettet grundskole og ungdomsuddannelser.

Vi har i foråret 2024 prøvet materialet af og har fået fine tilbagemeldinger fra de involverede skoler. Der er inspiration til gode drøftelser blandt forældrene og dermed en tilgængelighed til perspektiver og stor mulighed for at finde frem til en fælles holdning eller hensigt omkring den enkelte klasse.

I løbet af efteråret 2024, fra august til 1. december, vil det være muligt for skolerne at booke SSP-konsulent Martin Glud til at komme og holde oplæg for eleverne om dagen og forældrene om aftenen. Dele af materialet fra Alkoholdning.dk vil indgå i oplæggene for at udbrede kendskab til materialet og metoden.

Martin Glud
Tlf. 5158 4829
Mail: mag@viborg.dk

Hent hele dette brev som printvenlig pdf ved et klik her

Når elever arbejder projektorienteret med emner inden for børne- og ungdomskultur er de altid velkomne til at kontakte SSP-konsulenterne for viden, gode råd eller interviews. Den ung-til-ung-formidling der sker i forbindelse med projektuger, er i høj grad forebyggelse, og det bidrager vi gerne til at kvalificere.

Louise Ørum Skytt
Tlf. 9359 8054
Mail: looe@viborg.dk

Martin Glud
Tlf. 5158 4829
Mail: mag@viborg.dk

Kære lærere i Udskolingen
Hos Politiet har vi ligesom SSP-konsulenterne i Forebyggelsesteamet kigget nærmere på, hvad der virker i det kriminalpræventive arbejde, og hvordan vi udnytter vores ressourcer bedst i det brede forebyggende perspektiv på skoleområdet.

På baggrund af den nyeste forskning anbefales det, at politiet fremadrettet kun deltager i kriminalpræventiv undervisning, når det er en del af et forløb, hvor der fokuseres på trivsel og social kapital. Samtidig skal det være af væsentlig betydning, at der inddrages en politifaglig vinkel – f.eks. for forståelsen af helheden.

For skolerne i Viborg Kommune betyder det følgende:

Fremadrettet bidrager vi gerne med forebyggelse af it-kriminalitet.
Så arbejder I tematisk med digitale dannelse eller teknologiforståelse, så bidrager politiet gerne med en lovgivningsmæssig vinkel på emnet.
Derudover kommer vi sammen med SSP-konsulenterne og interesserede skoler til at afprøve forskellige muligheder for at bidrage ind i hele 8. årgang i forbindelse med det nye koncept Digitale Elevambassadører.

Derudover vil der også være mulighed for, at vi kan holde oplæg om andre relevante emner, der passer ind i et længerevarende forløb i udskolingen, og hvor det lovgivningsmæssige skønnes relevant. Det kan fx være emner, der relaterer sig til samtykke, muldyr eller lignende. Bliver vi anmodet om at deltage i undervisningsforløb i andre emner, vil det i hvert tilfælde være en konkret vurdering, om det giver mening, og om ressourcerne er til stede.

Vi ser frem til samarbejdet næste skoleår, og kontakt os endelig, hvis I har spørgsmål til ovenstående eller vil booke os til en politifaglig vinkel i jeres undervisning.

Mark Holger Jensen
Tlf. 5162 7385
Mail: mhj009@politi.dk

Hent dette brev fra forebyggelsesbetjentene som printvenlig pdf

Vi har samlet links til undervisningsmaterialer og inspiration til forældremøder, der sætter fokus på nogle af de SSP-relaterede emner, der ofte efterspørges fra skolerne. Herunder “Forældrenetværk omkring en klasse”, “Digital dannelse og fællesskaber”, “Alkohol og festkulturen” og “Rusmidler”.  Emner, vi fra den kriminalpræventive forskning ved, kan udgøre en risikofaktor i børn og unges liv.

Hent materialesamlingen med et klik her