VI ER SAMMEN OM JERES FREMTID

10CV, der står for 10. Center Viborg, er Viborg Kommunes samlede 10. klassestilbud. Vores mål er at bidrage til at skabe livsduelige og afklarede unge, der er klar til at tage hul på livet efter folkeskolen.

Undervisning og brobygning
Skoleåret på 10CV består af undervisning og brobygning, så I har gode betingelser for at blive afklaret med, hvad I kan og skal i fremtiden – og samtidig blive dygtige nok til at nå derhen.
Elever er forskellige. Derfor er skemaerne det også. På 10CV har vi bygget skoleåret op, så det er muligt for jer at sammensætte jeres helt eget skema i en fin blanding af obligatoriske fag, spor og valgfag.

Modenhed og styrke
Vi arbejder med at styrke jeres modenhed, gøre jer mere selvbevidste og i stand til at sætte realistiske mål for jer selv – og kæmpe for at nå dem. Det gør vi gennem projektorienteret undervisning, daglige rutiner og målrettet arbejde med jeres mindset. (Det er rigtigt. Man kan godt blive bedre af at tro på det!)

Fællesskab
På 10CV tror vi på, at udvikling blomstrer, når I er trygge i et godt fællesskab, og vi forstår vigtigheden af, at I får gode venner, som I kan tage med videre i livet. Derfor har vi stort fokus på at dyrke det unikke fællesskab, der naturligt opstår på en skole fuld af jævnaldrende. Studie- og introture og særlige dage er derfor også en vigtig del af skoleåret.

Vi fokuserer på de håb, mål og ambitioner, I har hver især, og vores lærere gør deres absolut bedste for at sikre, at I udvikler og udnytter jeres potentiale. Her er vi nemlig sammen om jeres fremtid.

Velkommen til 10CV

PRAKTISK INFO

Overvejer I et skoleår på 10CV, så kig ind til vores hyggelige infoaften, og bliv klædt godt på.

I vil blive præsenteret for 10CV fra både lærer- og elevperspektiv, og I vil få indsigt i, hvordan skoleåret er opbygget, hvad det indeholder – og hvorfor.

Det hele foregår i og omkring caféområdet på Viborg Ungdomsskole

torsdag 1. februar 2024 klokken 17.00 – 19.00

Tilmelding er ikke nødvendig.

10. klasse er et målrettet skoleår for jer, der vil stå stærkere, før I skal videre i livet. Vi er eksperter i at udvikle jer fagligt og personligt, og vi har erfaring med understøttende undervisning og de nyeste læringsteknologier. Et skoleår på 10CV er et år, der linker direkte til den kommende ungdomsuddannelse, både for jer, som er uafklarede om jeres fremtid og jer, der bare gerne vil stå med bedst mulige kort på hånden.

Tilmeldingen foregår gennem optagelse.dk (Klik her)
Her tilmelder I jer enten til 10CV, EUD10 eller Eliteidræt.

Når I er optaget på 10CV, bliver I indkaldt til forsamtale i løbet af foråret. Inden da og i den forbindelse vil I modtage de skemaer, I skal bruge. Hvis I derimod bliver optaget på 10CV efter forsamtalerne har fundet sted eller undervejs i skoleåret, skal I udfylde det oplysnings- og valgfagsskema, som I henter ved at klikke her.

Ansøgning til eliteidrætstilbuddet? Læs mere ved et klik her.

Faktisk er der en del tvivl om, hvorvidt 10. klasse er en ungdomsuddannelse, eller om det er en del af folkeskolen. Det er heldigvis nemt at svare på:

10. klasse er en del af folkeskolen, men modsat de øvrige klassetrin er 10. klasse ikke obligatorisk. Det er derfor ganske frivilligt, om du vælger at snuppe et ekstra år, inden du skal videre – og eventuelt opgradere din FP9 til en FP10.

Er 10. klasse ikke spild af tid, hvis man bare kan gå direkte på ungdomsuddannelsen efter 9. klasse?

Jo, for nogen er det. Men for andre giver det god mening at bruge et ekstra år på at blive fagligt dygtigere, mere moden eller helt sikker på sit valg af ungdoms- eller erhvervsuddannelse.
10CV har igennem efterhånden mange år som 10. klassescenter sammensat et skoleår, der har fokus på alle tre ønsker og behov.

Det lader til at have en effekt at tage sig god tid med folkeskolen. Undersøgelser har vist, at elever, der har gået i 10. klasse, har mindre frafald på deres ungdoms- og erhvervsuddannelser end de elever, der er kommet direkte fra 9. klasse.