Fællesskab på BBU

Eleverne på BBU bliver en del af et større fællesskab. BBU ligger på Ungdomsskolen i de samme lokaler som blandt andet 10. klassecenteret og en række andre skoleinstitutioner. Det betyder, at BBU-eleverne deler klasselokaler og fællesarealer med en stor gruppe unge fra hele Viborg Kommune.

Vi vil selvfølgelig først og fremmest sikre et godt fællesskab i BBU, både på tværs og i de enkelte klasser, så eleverne har et solidt og trygt fundament at udvikle sig og lære i. Derfor har vi nogle obligatoriske arrangementer og daglige traditioner, som netop er med til at fremme sammenhold og fællesskab blandt eleverne.

Vores brunch er et obligatorisk måltid, der giver næring og energi til skoledagen, og som bidrager til at skabe dannelse og fællesskab på skolen.

Hver formiddag samles alle elever om vores daglige brunch. Vi får serveret brød, pålæg, frugt og morgenmadsprodukter, men først og fremmest samles vi om det fælles ritual, som brunchen er. En lille daglig begivenhed, hvor vi venter på hinanden, gør rent efter hinanden, sætter os – og rejser os på samme tid.

Fællesskabet er i centrum. Mobiltelefonerne lægges væk, og eleverne koncentrerer sig om at spise sammen, tale, lytte og være til stede i hinandens selskab.

Introturen er en fællestur med overnatning for alle elever på BBU. Den ligger i begyndelsen af skoleåret, og eleverne har en beskeden egenbetaling på 75 kroner til mad.

Vi tager afsted for at lære hinanden at kende og have det sjovt, men der er selvfølgelig også en række formelle mål med denne tur. Blandt andet at eleverne får en oplevelse af at tilhøre et fællesskab, at de tager socialt ansvar og opbygger tillid til hinanden og til lærerne.

Hvert forår tager hele gruppen af BBU-elever på lejrskole med to overnatninger. Lejrskolen er obligatorisk undervisning.

Formålet for eleverne er, at de får styrket relationerne til hinanden og til lærerne, at de opnår indsigt i Danmarks kultur, og at de styrker deres selvværd gennem afprøvning af grænser i et trygt fællesskab

Der er en egenbetaling til mad på 75 kroner pr. elev pr. døgn.