Lovgrundlag

Ungdomsskoleloven
Viborg Ungdomsskoles fundament vedrørende organisering, fritidstilbud, heltidsundervisning, bestyrelsesarbejde og mere hviler på loven om Ungdomsskoler. Den kan du blive klogere på ved at klikke her.

Persondataloven
Privatlivspolitik

Regler og lovgivning vedrørende brug af billeder
På Viborg Ungdomsskole er brug af billeder er helt almindeligt. Det betyder også, at vi ikke altid behøver at få samtykke fra de personer, som vi tager billeder af. Derfor overvejer vi altid, hvordan billederne tages, og hvad de skal bruges til, så vi er sikre på, at vi overholder reglerne for samtykke.

Hent håndbogen til jer, der arbejder med billeder og sociale medier ved at klikke her

Du kan også downloade en skabelon til samtykke, som du kan rette til, så det passer til situationen. Print samtykket, få det skrevet under og indlever det til Maiken Dyrvig, mmd@viborg.dk

Hent samtykkeerklæring til fotos og video ved at klikke her

Oplysningspligt ved billeder
Som offentlig institution har vi oplysningspligt. Det betyder, at vi skriftligt skal gøre opmærksom på, når vi fotograferer. Både i det daglige og ved større arrangementer. Ved samme lejlighed skal vi fortælle, hvordan vi behandler de personoplysninger, som et billede jo er.

Hent skabelon til oplysningspligten ved at klikke her