Køkkenstrategi

Køkkenet laver mad til dageleverne på Ungdomsskolen. I alt bespiser vi cirka 350 mennesker om dagen. Herudover tilbyder vi frokostretter til elever og personale, og vi servicerer husets møder, kurser, og konferencer, der primært er booket af Viborg Kommunes forvaltninger.

Fokus på sundhed og dannelse
Vi tænker på det bæredygtige miljø og den sunde livsførelse. Derfor prioriterer vi økologi og bæredygtighed højt. Vi er vores ansvar bevidst og ønsker både at servere sund mad for vores elever og gæster og samtidig yde en positiv indsats i forhold til de miljømæssige udfordringer, vi globalt står over for.

Konkret arbejder vi med Det Økologiske Spisemærke. Et statskontrolleret mærke, der gives til virksomheder i fødevareindustrien. Vi har sølvmærket, der indikerer, at vores samlede råvarekøb indeholder mellem 60 og 90 % økologi.

Mad til elever og personale i dagligdagen

Den daglige brunch er et obligatorisk måltid for alle Ungdomsskolens dagelever. Traditionen opstod, da 10. klassecenteret blev oprettet under Ungdomsskolen i 2008. Mange unge kommer i skole uden morgenmad, og både erfaring og undersøgelser viser, at uden energi er det svært at lære. Derfor blev der indført gratis brunch til alle. Hjemmebagte boller, rugbrød, pålæg, yoghurt og müsli bliver serveret hver formiddag klokken 9.30.

Brunchen bidrager med energi til hjernen, og den tjener dels som et hyggeligt samlingspunkt for elever og personale, dels som en dannende aktivitet, hvor man taler sammen, venter på hinanden og er fælles om oprydningen.

Det er køkkenets opgave at få sammensat menuer, som vores elever finder interessante. Frokosten skal være ernæringsrigtigt sammensat, men det vigtigste er at skabe nogle menuer og rammer, som gør, at eleverne fortrækker at blive på skolen i frokostpausen. Af samme grund er prisen på menuerne fastsat, så de fleste kan være med.