For unge og forældre

Hvorfor vil unge gerne have et fritidsjob?
Erfaring viser, at der særligt er fire årsager til, at unge begynder at interessere sig for fritidsjob. Det handler om at:

– tjene sine egne penge
– øge sin selvtillid
– få nye venner
– have noget at lave i sin fritid

Når vi dykker ned i motivationen, handler det rigtig meget om økonomisk frihed, selvstændighed, at tro på sig selv, meningsfuldt indhold i hverdagen og nye fællesskaber. Det er helt naturlige ønsker i teenageårene, og et fritidsjob er et fantastisk godt sted at udvikle sig, blive mere moden og få sin egen økonomi.

Hvis du som ung gerne vil søge et fritidsjob, men har brug for hjælp til processen, har vi forskellige muligheder for at hjælpe – se nedenfor. Derudover er både forældre og unge meget velkomne til at tage kontakt til fritidsjobvejleder Mona Fladstrand.

Værktøjskassen
Vi har samlet en række værktøjer og en guide, som du og dine forældre kan bruge til at blive klogere på, hvad det kræver at søge og beholde et fritidsjob. I kan blandt andet finde ansøgningsskabelon, CV-eksempel og oversigt over arbejdsregler. Derudover findes der diskussionskort om situationer, der kan opstå på arbejdspladsen, som er utrolig gode at få snakket om. Det er også her, I finder information om NemKonto, frikort og e-Boks.

Klik her og find det hele i Værktøjskassen

Psstt … Der er mere endnu
Scroll lidt ned og find vores kurser og tilbud. Prøv også vores tjekliste. Der er både en til unge og en til forældre. Den viser, hvordan I hver især griber jobsøgningen og jobstarten godt an.

Men først skal I lige hilse på fritidsjobvejlederen:

Mona Fladstrand Sørensen
Fritidsjobvejleder

Tlf. 2159 7992
Mail: msoer@viborg.dk

Kom godt i gang

Fritidsjobvejleder Mona Fladstrand og fritidsjobkonsulent Lise Hjorth Hansen vil være i caféområdet på Viborg Ungdomsskole hver tirsdag i tidsrummet 13.00 – 16.00 (dog ikke i skoleferier)

Her kan alle unge få svar på deres spørgsmål, få hjælp og blive styrket i:
– hvor de kan søge fritidsjob.
– hvordan de skriver en god ansøgning. De kan få sparring på en ansøgning, de har lavet på forhånd, eller de kan skrive den, når de er her.
– hvordan de udfylder et online ansøgningsskema til fritidsjob.
– hvordan de kan søge henholdsvis opfordret og uopfordret.
– hvordan en jobsamtale kan håndteres.
– hvordan de giver et godt førstehåndsindtryk.
– dos and don’ts som kommende ungarbejdere.

Har du tjek på det hele som kommende fritidsjobber, eller mangler du lidt? Klik på billedet, hent filen og test dig selv.

Har du tjek på det hele som forælder til en kommende fritidsjobber, eller er der noget, du ikke har tænkt på? Klik på billedet, hent filen og test dig selv.