Velkommen til Funders Verden

Et forløb, der som en rød tråd kan løbe gennem alle fire indskolingsår, men mindre kan også gøre det. I kan tilpasse det, som det passer jer bedst.

Bamsen Funder flytter ind i klassen med sin skoletaske og alle gode intentioner om at lære, hvad et fællesskab mon er, og hvad det kan. Sammen med børnene går han på opdagelse i alverdens nye fællesskaber. Frivillige, tvungne, digitale, lystbetonede og praktiske. Undervejs kommer I til at arbejde med fællesskaber inden for både kulturliv, erhvervsliv og fritidsliv – og måske kigge lidt på jeres eget klassefællesskab.

Funders Verden er et fleksibelt univers med ni forløb fordelt på tre kategorier. I kan frit fordele forløbene imellem jer på tværs af årgangene, og I kan vælge at køre flere forløb på et år, eller blot vælge et enkelt.

Også de enkelte underforløb er der elastik i, så I kan vælge, at det skal fylde en hel uge – eller blot en enkelt formiddag.

Funders Verden er inspirationsværktøj designet til at gøre det let, sjovt og inspirerende for jer som undervisere at integrere Det Fælles Fundament i indskolingen. Det har været særligt vigtigt for os, at Funders Verden skal kunne:

  • Inspirere til sjove og anderledes forløb, som I samtidig kan forme, så de passer til jeres klasse, årshjul og muligheder.
  • Integrere Det Fælles Fundament i børnenes og forældrenes bevidsthed.
  • Bidrage til, at forskellige elever kommer i privilegerede positioner og oplever at lykkes og bidrage aktivt.
  • Bidrage til trivsel i klassen.
  • Skabe muligheden for, at forældre taler positivt ind i de emner, I arbejder med i skolen.
  • Bidrage til. at I som lærere oplever, at I ikke står alene. I er en del af et fællesskab med mange samarbejdspartnere at trække på.

Tilmeld jer forløbet via KLC

 

Hent materialet

Indholdsoversigt – Det skal I bruge

Introduktion til Funders Verden – Til lærerne

Funders Fortælling – Historie og introduktion til eleverne

Klassens Funderregler – Plakat til udfyldelse og ophæng i klassen

Underpakke 1: Hvad kan man arbejde som?
Forløbsbeskrivelse
Baggrundsviden
Fortællekort

Underpakke 2: At hjælpe til
Forløbsbeskrivelse
Baggrundsviden
Fortællekort

Underpakke 3: At arbejde med genbrug
Forløbsbeskrivelse
Baggrundsviden
Fortællekort

Underpakke 1: At gøre en god gerning
Forløbsbeskrivelse
Baggrundsviden
Fortællekort

Underpakke 2.1: Hvordan er det at gå til noget i fritiden?
Forløbsbeskrivelse
Baggrundsviden
Fortællekort

Underpakke 2.2: Hjælp en kammerat i gang med en fritidsaktivitet
Forløbsbeskrivelse
Baggrundsviden
Fortællekort

Underpakke 1: Frivillighed – Mental sundhed og trivsel
Forløbsbeskrivelse
Baggrundsviden
Fortællekort

Underpakke 2.1: Klassens digitale fællesskaber
Forløbsbeskrivelse
Baggrundsviden
Kortlæggeren
Fortællekort

Underpakke 2.2: Fælles klasseregler
Forløbsbeskrivelse
Baggrundsviden
Fortællekort