Her finder du materialer produceret, publiceret og anvendt af klubområdet under Viborg Ungdomsskole.
Hvis vi skal have styrket trivslen blandt Danmarks børn og unge, er der behov for flere præstationsfrigørende rum og aktiviteter, og her har fritidspædagogikken i SFO’er og klubber et særligt potentiale.
Dét er hovedbudskabet i et forskningsprojekt, som professionshøjskolen VIA University College og Aalborg Universitet sammen har udgivet i august 2024.
Hent forskningsudgivelsen her.
Viborgs Klubber har i perioden marts – juni 2024 samarbejdet med Center for Ungdomsstudier om Klubmålinger – spørgeskemaundersøgelser om trivsel og tilfredshed blandt medlemmer og forældre i fritidspædagogiske tilbud.
Målet har bl.a. været at vurdere på nogle af de kvalitetsmål, det fritidspædagogiske område har for hverdagens faglighed, når Viborgs Klubber sigter efter, at alle børn skal have lys i øjnene og mestre eget liv.
816 børn i fritidsklubber, 357 unge og 323 forældre knyttet til 10 fritids- og
ungdomsklubber i Viborg har bidraget med besvarelser om deres oplevelser i tilbuddene. Resultaterne kan læses i dokumenterne herunder.
Et opslagsværk til praksisbrug i klubberne udarbejdet efter undervisningsforløb med psykolog Katrine Tranum Thomsen.
Hvordan skaber vi klubber, der inkluderer og udvikler børn med forskellige behov? Det kræver konkrete tiltag og et bredt syn på pædagogiske tilgange.
Hent Den inkluderende klub – På tværs af social-, special- og fritidspædagogik i klubregi.
Gennem aktionslæring, og med støtte fra BUPL’s udviklingspulje, er det opsøgende gadeplansarbejde i Viborg Kommune blevet gransket og sat på formel.
Opsøgende pædagogisk arbejde som metode har de senere år fået fornyet relevans. I denne publikation belyser pædagog, rådgiver og udviklingskonsulent Jesper Larsen (Upol) historien, aktualiteten og teorien med udgangspunkt i arbejdet i Gadeplan Viborg.
Hent publikationen På gadeplan her.
Hent den afsluttende artikel af Jesper Larsen: Udsathed som delvist forbundne socio-materielle aktører
Forskning dokumenterer, at unges trivsel daler i udskolingen. Forskningsprojektet ”Pædagogen som trivselsaktør i udskolingen” undersøger unges perspektiver på emnet. Samtidig sætter det spot på pædagogens rolle i denne forbindelse. Projektet tager afsæt i undersøgelser fra Søndre Skole, Klubben Hybenvej og HU med ansatte fra klubberne Stedet og Takken.
Ungeperspektiver på trivsel i udskolingen (Artikel/publicering)
Projektet undersøger og fremlægger, hvordan man skaber rammer for værdifuld og udviklende fritid for børn og unge i alle fritidsinstitutioner. Forskningsprojektet tager udgangspunkt i fritidsklubben Valhalla (nu: Klubben Den Gule Cykel)
I sin fulde længde hedder projektet ”Klubben som Livslegeplads med afslappende og alvorlig sjov fritid.” Det er ejet af klubberne i Viborg Kommune og støttet af BUPL’s udviklingspulje med forankring i BUPL Midt/Vest.
Hent bogen “Etablering af Livslegepladsen” her.
Hent engelsk oversættelse “Lifeplayground with serious fun” her.
Hent den den fulde projektrapport her.
Se filmen:
Et forskningsprojekt i samarbejde med VIA i Viborg og Horsens er mundet ud i tre nøglefortællinger om klubpædagogisk professionsidentitet. Forskerne er:
– Lea Ringskou, Lektor på pædagoguddannelsen VIA, Campus Viborg
– Christoffer Vengsgaard, fhv. lektor på pædagoguddannelsen VIA, Campus Viborg.
Caroline Bach, lektor på pædagoguddannelsen VIA, Campus Horsens.
Artikler om klubpædagogers trivselsarbejde og forskellige aspekter ved trivsel. Alle er resultater af afsluttede og igangværende forskningsprojekter ved Lea Ringskou, lektor ved pædagoguddannelsen VIA, Campus Viborg.
Klubpædagogers trivselsarbejde (1)
Trivsel-mistrivsel: Klubpædagogernes trivselsarbejde (2)
Well-being, well-becoming: Klubpædagogers trivselsarbejde (3)
Klub-omverden: Klubpædagogernes trivselsarbejde (4)
Mellem individ og fællesskab: Klubpædagogernes trivselsarbejde (5)