Her finder du materialer produceret, publiceret og anvendt af klubområdet under Viborg Ungdomsskole.
Forskning dokumenterer, at unges trivsel daler i udskolingen. Forskningsprojektet ”Pædagogen som trivselsaktør i udskolingen” undersøger unges perspektiver på emnet. Samtidig sætter det spot på pædagogens rolle i denne forbindelse. Projektet tager afsæt i undersøgelser fra Søndre Skole, Klubben Hybenvej og HU med ansatte fra klubberne Stedet og Takken.
Ungeperspektiver på trivsel i udskolingen (Artikel/publicering)
Projektet undersøger og fremlægger, hvordan man skaber rammer for værdifuld og udviklende fritid for børn og unge i alle fritidsinstitutioner. Forskningsprojektet tager udgangspunkt i fritidsklubben Valhalla.
I sin fulde længde hedder projektet ”Klubben som Livslegeplads med afslappende og alvorlig sjov fritid.” Det er ejet af klubberne i Viborg Kommune og støttet af BUPL’s udviklingspulje med forankring i BUPL Midt/Vest.
Hent bogen “Etablering af Livslegepladsen” her.
Hent engelsk oversættelse “Lifeplayground with serious fun” her.
Hent den den fulde projektrapport her.
Se filmen:
Et forskningsprojekt i samarbejde med VIA i Viborg og Horsens er mundet ud i tre nøglefortællinger om klubpædagogisk professionsidentitet. Forskerne er:
– Lea Ringskou, Lektor på pædagoguddannelsen VIA, Campus Viborg
– Christoffer Vengsgaard, fhv. lektor på pædagoguddannelsen VIA, Campus Viborg.
Caroline Bach, lektor på pædagoguddannelsen VIA, Campus Horsens.
Artikler om klubpædagogers trivselsarbejde og forskellige aspekter ved trivsel. Alle er resultater af afsluttede og igangværende forskningsprojekter ved Lea Ringskou, lektor ved pædagoguddannelsen VIA, Campus Viborg.
Klubpædagogers trivselsarbejde (1)
Trivsel-mistrivsel: Klubpædagogernes trivselsarbejde (2)
Well-being, well-becoming: Klubpædagogers trivselsarbejde (3)
Klub-omverden: Klubpædagogernes trivselsarbejde (4)
Mellem individ og fællesskab: Klubpædagogernes trivselsarbejde (5)