Klubben Hald Ege ligger i et naturskønt område, hvor børnene møder voksne, der respekterer deres fritid, men som samtidig er nærværende og gerne vil lege med. Tid er det mest værdifulde, man kan give hinanden – så det gør vi i klubben. Det, der betyder noget hos os, er, hvem barnet er, og ikke hvad barnet er.
Klubbens aktiviteter og ture ud af huset tilbyder en meningsfuld, lærerig og sjov måde for børn og unge at tilbringe deres fritid på og skaber gode muligheder for at lave nye venskaber på tværs af alder.
Klubben er stedet, hvor nye ting prøves og grænser rykkes i trygge rammer. Børnene kan prøve noget nyt ud over det åbenlyse – børn kan nemlig mere, end de ved. Vi vender gerne tingene på hovedet og har plads til nye idéer. I klubben lærer børn og unge at blive hovedrollen i eget liv uden at det bliver et onemanshow.
Vi glæder os til at byde jer velkommen i klubben!
Highfives fra Kenneth, Sofie, Anders & Totte
Der findes ikke to ens dage i Klubben Hald Ege – og det er helt bevidst.
Vi forsøger at skabe en god balance mellem planlagte aktiviteter og det spontane børneliv. Derfor vil I opleve, at nogle dage er fyldt med aktiviteter, mens der andre dage er mere plads til, at børnene selv kan sætte retningen.
Vi ser fritiden som børnenes tid. Derfor fylder vi ikke hvert minut med aktiviteter. Tværtimod ønsker vi at skabe rammer, hvor børnene kan bruge deres fantasi, følge deres interesser og opleve, at deres idéer bliver taget alvorligt. Vi tror på, at børn udvikler sig, når de får mulighed for at være nysgerrige, tage initiativ og skabe noget sammen med andre.
Det betyder også, at børn godt må opleve at kede sig indimellem. Det er der ikke noget galt i, det kan nemlig være startskuddet til nye idéer, aktiviteter og fællesskaber. Når der ikke ligger en færdig aktivitet og venter, må man selv finde på noget, opsøge andre eller være nysgerrig på det, de andre er i gang med.
I klubben er der plads til både dem, der kommer for at spille fodbold, tænde bål, spille PlayStation, lave kreative projekter eller spille brætspil, og dem, der bare har brug for et sted at hænge ud med vennerne efter skole.
I klubben kan børnene blandt andet møde:
Listen er ikke udtømmende. Klubben udvikler sig hele tiden i takt med børnenes interesser, idéer og ønsker. Derfor vil der løbende opstå nye aktiviteter, fællesskaber og traditioner.
I forbindelse med aktiviteter, ture og fællesskaber lægger vi vægt på nærvær og opmærksomhed på dem, vi er sammen med. Vi ønsker, at børnene oplever, at det er fællesskabet, relationerne og de oplevelser, vi skaber sammen, der er i centrum.
Derfor opfordrer vi børnene til at lægge mobilen væk, når de deltager i aktiviteter eller er sammen med andre. Det handler ikke om at forbyde telefoner, men om at være til stede i nuet.
For at understøtte dette forventer vi, at der hjemmefra er lavet klare aftaler om, hvornår barnet skal i klub, og hvornår det skal hjem igen. På den måde behøver barnet ikke løbende at være i kontakt med hjemmet for at afklare planer, men kan i stedet være nærværende i klubbens fællesskaber og aktiviteter.
Mandag
Fritidsklub: 13.00 – 17.00
Ungdomsklub: 13.00 – 21.30
Tirsdag
Fritidsklub: 13.00 – 17.00
Onsdag
Fritidsklub: 13.00 – 20.30
Torsdag
Fritidsklub: 13.00 – 17.00
Fredag
Fritidsklub: 13.00 – 16.00
Klubben Hald Ege
Videbechs Allé 173
8800 Viborg Kommune
Tlf. 5158 4877
Afdelingsleder
Kenneth Villefrance Agernem
Mail: keage@viborg.dk
Tlf. 3085 8940
Børnemobilen
Klubben råder over en børnemobil, som børnene kan benytte, hvis de har behov for at ringe hjem.
Vi opfordrer børnene til selv at stå for kontakten hjem, og derfor forventer vi, at de kender de mobilnumre, de skal kunne ringe til.
Børnemobilen bruges udelukkende af børnene i hverdagen, og opkaldet vil komme fra 21 68 44 62.
Ønsker I at komme i kontakt med klubben eller jeres barn, skal I derimod kontakte klubtelefonen på 51 58 48 77.
For at sikre, at I altid er opdaterede med de seneste nyheder og informationer fra Klubben Hald Ege, vil vi gerne præcisere, hvordan vi kommunikerer med både forældre og børn.
Hjemmesiden
Det er her, du er nu. Hjemmesiden indeholder de mere statiske informationer såsom åbningstider, ferier og lukkedage, kontaktinformationer og andre faste oplysninger.
Facebook – Klik her
Vores Facebookside er den primære informationskanal. Her deler vi generelle beskeder, hverdagsglimt, kommende ture og aktiviteter og andre vigtige opdateringer. Vi anbefaler, at I synes godt om siden og følger os, så I ikke går glip af vigtig information. Algoritmen prioriterer opslag, der får interaktion, så giv gerne et like eller en kommentar på opslagene – det hjælper jer med at se alt det, vi deler!
I Klubben – ”Pitten”
For børnene er “Pitten” deres vigtigste informationspunkt i klubben. Her er opslag om ugens aktiviteter, månedens aftensmad og kommende ture på vores infoskærm. Der hænger også sedler med invitationer til ture, som børnene kan tage med hjem.
Kontakt til Klubben
Ring til klubtelefonen på 51 58 48 77 i åbningstiden, hvis I har brug for at komme i kontakt med os. Vi foretrækker, at I ringer frem for at sende en SMS, da beskeder kan risikere at blive overset i en travl hverdag.
Hvis vi ikke tager telefonen, er vi sandsynligvis optaget sammen med børnene. Da vi ikke altid har mulighed for løbende at holde øje med telefonen eller lytte telefonsvarerbeskeder af, anbefaler vi, at I prøver at ringe igen lidt senere.
Derudover er I altid velkomne i Klubben – vi har kaffe og te på kanden, og vi glæder os til at se jer!
Eftermiddag
Hver eftermiddag tilbyder baren et let mellemmåltid. For at reducere madspild er udvalget begrænset, men børnene er altid velkomne til at medbringe deres egen madpakke.
I baren kan de også købe drikkevarer, snacks og andre lækkerier.
Vi forventer som udgangspunkt, at børnene ikke medbringer varer hjemmefra, som kan købes i baren. Baren er en vigtig del af klubben, og når børnene køber her, er de med til at støtte klubbens aktiviteter, arrangementer og fællesskaber. Samtidig hjælper det os med at skabe et mere ensartet og retfærdigt miljø omkring salg af mad og drikkevarer i klubben.
Aften
Mandag og onsdag tilbyder vi aftensmad for 25 kr. Tilmelding skal ske senest kl. 16:00 samme dag. Vi spiser mellem kl. 17:30 og 18:30, men vi gemmer gerne en portion til dem, der kan komme senere, hvis vi bare får besked om det. Derudover sælges også slik og sodavand i aftenklubben.
Hvis dit barn har allergier, er det vigtigt at informere personalet om dette.
Klubkort
I baren kan børnene betale med deres klubkort, så de ikke behøver at medbringe penge i hverdagen. Klubkortene opbevares i klubben og kan bruges til køb af blandt andet materialer til værkstedet, aftensmad, snacks og drikkevarer.
Der kan indsættes penge på klubkortet enten kontant eller via MobilePay til 617313. Ved MobilePay bedes du skrive barnets fulde navn, klasse og “klubkort” i beskedfeltet. MobilePay-indbetalinger skal være på minimum 50 kr., og indbetalinger registreres én gang dagligt kl. 12.00. Sørg derfor for at overføre penge i god tid, da indbetalinger modtaget senere først registreres dagen efter.
Vi arrangerer løbende ture og aktiviteter uden for normal åbningstid. For at gøre det overskueligt for både børn og forældre forsøger vi at håndtere invitationer og tilmeldinger på samme måde.
Invitationer til ture offentliggøres som udgangspunkt om onsdagen. Her besøger vi de relevante klasser i spisepausen, hvor vi fortæller om turen og hænger invitationen op i klassen. Samtidig lægges invitationen på klubbens Facebook-side, og der hænges printede invitationer op i klubben, som børnene kan tage med hjem.
Tilmeldingen åbner kl. 15.00 på udgivelsesdagen, så alle børn har mulighed for at tilmelde sig på samme tidspunkt. Tilmelding sker via QR-koderne på invitationen eller via tilmeldingsblanket-linket og MobilePay-nummeret i Facebook-opslaget. Tilmeldingen foregår i to trin. Tilmeldingsblanketten udfyldes, og betalingen gennemføres via MobilePay. En tilmelding er først gyldig, når begge dele er gennemført.
Sidste frist for tilmelding er som udgangspunkt onsdagen efter. På fristdagen besøger vi igen de relevante klasser og minder børnene om, at det er sidste mulighed for at tilmelde sig.
Vi bestræber os på at overholde de fastsatte tilmeldingsfrister. Dels fordi planlægning af ture kræver, at vi kender deltagerantallet, men også fordi vi ser det som en vigtig læring for børnene at prioritere de ting, de gerne vil deltage i.
Tilmelding til ture og arrangementer er som udgangspunkt bindende.
Bliver jeres barn forhindret i at deltage, forventer vi, at I giver besked hurtigst muligt på telefon. Hvis vi ikke tager telefonen, så send gerne en besked, så vi kan planlægge derefter og måske give et andet barn fra ventelisten muligheden for at komme med.
Vi ser børns trivsel som en fælles opgave. Derfor ønsker vi et tæt og tillidsfuldt samarbejde med de mennesker, der er vigtige i børnenes liv. Sammen kan vi skabe de bedste rammer for, at børnene trives, udvikler sig og oplever at være en del af et stærkt fællesskab.
Vi samarbejder blandt andet med Hald Ege Skole, hvor vi videndeler, sparrer og drøfter forhold omkring børnene med fokus på deres trivsel og udvikling. Vores erfaring er klar: Når de voksne omkring barnet arbejder sammen, kommer vi længst.
Vi udvikler klubben bedst i dialog med børn og forældre. Derfor har vi nogle forventninger til jer som forældre:
Vi vil hellere høre fra jer én gang for meget end én gang for lidt. Små informationer kan nogle gange gøre en stor forskel for os i mødet med barnet. Har I idéer, input eller noget, I undrer jer over, hører vi også meget gerne fra jer.
Samtidig forpligter vi os til at møde både børn og forældre med åbenhed, respekt og nysgerrighed. Vi tror på, at de bedste løsninger findes gennem dialog, og vores dør står altid åben for en snak – uanset om det handler om stort eller småt.
Vi ønsker, at Klubben Hald Ege er et sted, hvor både børn og forældre føler sig velkomne, trygge og mødt af voksne, der interesserer sig for dem.
De fleste børn i klubben har deres egen mobiltelefon, og det er helt i orden at medbringe og bruge den i klubben. Vi ser telefonen som en naturlig del af mange børns hverdag og fællesskaber. Overordnet tilgår vi børnenes brug af digitale medier på en nysgerrig og anerkendende måde. Vi vejleder børnene i at udvikle sunde værdier omkring telefonbrug, og vi er opmærksomme på, at børnene bruger dem med omtanke. Vi tager gerne samtalen med børnene om brugen af digitale medier, hvor det, ligesom i den analoge verden, er vigtigt at udvikle empati og gensidig respekt for hinanden.
I klubben er der en PlayStation 5 placeret nær fællesområdet, så vi kan følge med i, hvad der sker, og gå i dialog med børnene om, hvordan man navigerer og opfører sig i den digitale verden. Kommunikation er en vigtig del af at spille sammen, og tonen kan blive hård, som i mange andre konkurrencesituationer. Her kan vi som fagprofessionelle hjælpe børnene med at sikre, at kommunikationen foregår i en ordentlig tone og med respekt for hinanden.
Vi ser flere pædagogiske fordele ved at spille sammen. Vi bruger spillene som et redskab til at styrke sammenhængskraften i børnegruppen. Relationer skabes på tværs af alder og klasser og kan videreudvikles i andre sammenhænge. Børnene oplever hinandens ressourcer og skal i mange spil samarbejde. Der er stor læring både socialt og intellektuelt gennem udveksling af idéer og strategier og ved at finde mulighederne i spillene sammen. Derfor består vores spiludvalg på PlayStation udelukkende af multiplayer-spil, og vi tilstræber, at børnene spiller sammen frem for hver for sig.
Vi engagerer os i børnenes spilverden og spiller gerne med dem. På den måde får vi en forståelse af, hvad børnene oplever gennem spillene og lærer meget af dem. Når vi kender børnenes spilverden, er vi også bedre rustede til at danne vores egne holdninger til spillene og gå i dialog med børnene om dem.
Det er gratis at gå i ungdomsklub. Går man i 7. klasse eller er ældre (op til 18 år) og bor i Viborg Kommune, kan man om mandagen benytte ungdomsklubben uden tilmelding. Der er åbent fra kl. 13.00 til 21.30. Til gengæld koster det lidt at gå i fritidsklub. Se den aktuelle takst her. (Juli måned er betalingsfri.)
Beløbet bliver, som ved betaling til SFO og daginstitutioner, trukket automatisk efter indmeldelse.
Indmeldelse
Vi tilbyder fritidsklub til børn fra 4. til 7. klasse. I melder jeres børn ind i klubben via NemPlads. Det er også her, I udmelder dem igen.
Har I spørgsmål til systemet, er I velkomne til at kontakte pladsanvisningen på pladsanvisningen@viborg.dk eller hente vejledningen.
Udmeldelse
Sker også via NemPlads. Udmeldelsen skal ske med et varsel på igangværende måned + 1 måned. Efter 7. klasse udmeldes børnene automatisk.
Har I børn, der går i specialtilbud, er de også meget velkomne i klubben, hvis I vurderer, at de kan indgå i det frie sociale fællesskab, som fritidsklubben tilbyder. I melder jeres barn ind på lige fod med alle andre. Dog vil vi gerne høre fra jer inden jeres barn starter i klubben. Kontakt os for en god, afstemmende snak, så vi kan gøre det så godt som muligt.
Klubben følger som udgangspunkt skolernes ferieplan. Eventuelle ændringer eller særlige åbningstider vil altid blive meldt ud på vores Facebook-side
Nedenfor kan du se de lukkedage, vi allerede nu kender til.
Vi bestræber os på at planlægge årets aktiviteter i god tid, så børn og forældre har de bedste muligheder for at danne sig et overblik og planlægge kalenderen.
Årsplanen er vejledende. Vi tager forbehold for justeringer, aflysninger eller flytning af aktiviteter, eksempelvis ved sygdom, ændrede forudsætninger eller for få tilmeldinger.
Vi forventer, at årsplanen er klar, inden vi tager på sommerferie.