Kære elev

Vores mål på 10. Erhverv er at give dig det bedste skoleår, du nogensinde har haft.

Et skoleår, hvor du får nye venskaber, lærer en masse fagligt, bliver klogere på dig selv og andre, får en masse fede oplevelser og har det sjovt, trygt og hyggeligt.

Du får enormt stor indflydelse på dit skema, fordi du vælger mange af fagene selv, og du kan vælge nye tre gange om året.

For os er det vigtigt, at du føler dig tryg og godt tilpas. Du får en fast kontaktlærer, som du har meget tæt og løbende dialog med.

Vi glæder os meget til at se dig.

Venlige hilsener fra alle os på 10. Erhverv

Det skal du vide som elev på 10. Erhverv

Mange er forventningsfulde og nervøse, inden de skal starte. Derfor er det en god idé at læse punkterne her i menuen godt igennem. Så ved du mere om, hvad der skal ske.

Du og dine forældre bliver inviteret til en rundvisning og en snak inden skolestart, så vi kender lidt til hinanden på forhånd, og du har haft mulighed for at se omgivelserne.

I er selvfølgelig også altid velkomne til at kontakte os, hvis I har spørgsmål eller brug for at tale om noget, inden du skal starte.

Du kan finde os og vores kontaktoplysninger her på personalesiden.
Gå ind i feltet “Vælg afdeling” og find 10. Erhverv. Så kan du også se, hvordan vi ser ud. ?

Alle elever på 10. Erhverv har en kontaktlærer. Vi er meget opmærksomme på, at du trives, og din kontaktlærer er derfor altid klar til at snakke med dig og din familie.

Find 10. Erhvervs kontaktlærere her på personalesiden. (Husk at vælge 10. Erhverv i søgefeltet.)

Skoledagene foregår i 10. Erhvervs lokaler på Viborg Ungdomsskole. Vi har vores egne undervisningslokaler til den boglige undervisning, og vi har adgang til Ungdomsskolens køkken-, træ-, cykel-, metal- krea- og motorværksteder.

Der er flere skoletilbud samlet på Ungdomsskolen, så hvis du ønsker at være en del af det større fællesskab med unge fra andre afdelinger, har du mulighed for det på fællesarealerne, men du kan også trække dig i fred og ro i vores egne lokaler. Der er plads og rum til begge dele.

På billedet kan du se et eksempel på, hvordan skemaet ser ud på 10. Erhverv.

Morgennyt
Vi starter hver morgen med morgennyt fra klokken 8.00 til 8.30, som kan handle om alt, hvad der rører sig mellem himmel og jord.

Faglige fag
Fra klokken 8.30 til 9.30 har vi dansk, engelsk eller matematik, som du kan vælge at komme op i til eksamen.

Brunch og frokost
Vi spiser brunch sammen hver formiddag, hvor vi sammen med resten af eleverne på Ungdomsskolen nyder hjemmebag og diverse lækkerier. Brunchen er en obligatorisk del af hverdagen og derfor gratis for jer.

Frokosten kan du medbringe hjemmefra, men det er også muligt at købe et lunt måltid mad i Ungdomsskolens egen café.

Tematorsdag
Torsdagene på 10. Erhverv er anderledes dage. Her har vi det, vi kalder ”Tema-torsdag”, hvor vi enten er på oplevelser ude af huset eller fordyber os hjemme på skolen. En hel dag med et tema, vi kan være undersøgende i eller en aktivitet, vi selv har valgt.

Valgfag
Som du kan se, fylder valgfagene meget på 10. Erhverv. Dermed har du stor indflydelse på dit eget skema.

Vi har et væld af valgfag, og tre dage om ugen er det dig selv, der har valgt dine fag fra klokken 10.00 og resten af dagen.

Der er derfor ikke to skemaer, der er ens. Det er op til dig at vælge, hvad der interesserer dig.

Valgfagene kan genvælges eller skiftes ud tre – fire gange i løbet af skoleåret. Se overblikket over de mange muligheder i punktet nedenfor.

Praktik
En uge om året er du i praktik. Denne praktik finder du i samarbejde med din kontaktlærer. Du behøver ikke på forhånd at have idéer til din praktik. Vi skal nok hjælpe dig.

Hvis du er en af de elever, der ønsker mere praktik, for eksempel en gang om ugen, finder vi også ud af det.

Ture/Rejser
En uge om året er vi på studietur i udlandet, og i løbet af året tager vi på kortere ture med en enkelt overnatning. Det skal både du og dine forældre selvfølgelig nok få besked om i god tid.

Værkstedsfag

Eksamensdansk (fra oktober)
Eksamensmatematik (fra oktober)
Eksamensengelsk (fra oktober)

Vi holder to skole-hjem-samtaler i løbet af skoleåret, hvor kontaktlæreren orienterer dig og dine forældre om, hvordan det går med dig. Hvordan går det for eksempel med dit fremmøde? Og hvad med det faglige og det sociale? Trives du? På møderne aftaler vi i fællesskab, hvad vi fremover skal fokusere på.

Der er selvfølgelig nogle regler, du skal overholde som elev på 10. Erhverv.

Rusmidler
Det er ikke tilladt at bruge nikotin eller indtage nogen former for rusmidler eller energidrikke i skoletiden. Hvis du er påvirket af rusmidler, vil vi kontakte dine forældre, så vi sammen kan lægge en plan for, hvad der skal ske.

Fravær
Hvis du ikke kan møde i skole, skal dine forældre/pårørende give besked til din kontaktlærer inden klokken 8.00.

Mobiltelefoner
Vi indsamler telefonerne i timerne, men I har dem i pauserne.

Find os her på personalesiden. Husk at finde 10. Erhverv i søgefeltet.

Du vil få skolekort til enten bus eller tog, hvis du har mere end ni kilometer til skolen. Har du brug for hjælp i den forbindelse, er du altid velkommen til at spørge din kontaktlærer.