Medievaner i 4. – 6. klasse

Her kommer en kort intro + billeder og beskrivelser af de medarbejdere, der giver besvarelser nedenfor. Lidt om deres arbejde og baggrund, så forældrene ved, hvad de står for.

Spørgsmål og svar

Kan du også blive i tvivl om, hvorfor dine børn er så draget af deres telefoner eller spil med vennerne, og hvordan du som forælder kan hjælpe, guide og interessere dig for den digitale del af dit barns liv?

Så er du ikke alene. ”Flere undersøgelser viser, at forældre sjældent taler med deres børn om deres digitale færden. Ifølge en nylig undersøgelse fra Medierådet er det typiske, at børn først kommer til forældrene, hvis der er sket noget rigtigt slemt” (kilde: Lancering: ’Genvej – til dit barns digitale liv’ | Medierådet (medieraadet.dk).

Derfor har Forbrugerådet TÆNK og Ole Kirk’s Fond i samarbejde med Børns Vilkår, Mary Fonden, Red Barnet og Medierådet for Børn og Unge lavet en samlet indgang til forældre: genvej.org.

Formålet med ‘Genvej’ er at åbne børn og unges digitale verden for forældrene og give dem endnu bedre forudsætninger for at tage stilling og hjælpe i forhold til børnenes brug af digitale medier og tjenester.